2010. augusztus 30., hétfő

Aszalt paradicsom

Egy ideje már piszkálja a fantáziámat az aszalt paradicsom. Főleg azóta, hogy az egyik Franciaországi utunk során hoztunk magunkkal egy kisebb csomaggal. Aztán ez tovább fejlődött a fűszeres olívaolajban eltett aszalt paradicsomra. Ezt már a következő alkalommal hoztuk.
Idén tavasszal úgy terveztem, hogy ültetek 8 palánta paradicsomot, azokat szépen felkötözöm, hogy sok termés legyen rajta. Mert tavaly kezdő "gazdálkodóként" még nem tudtam, hogyan kell paradicsomot nevelni. Aztán jött ez a sok eső, semmi napsütés és a paradicsomok nem akarnak érni. Szegények már zöld állapotban kezdenek kirepedni, és még narancssárga állapotban elfogynak. Mondjuk lehet, hogy a fajta sem a legjobb.


Viszont most a sikerült szereznem egy kevés lucullus és valamilyen másik fajta paradicsomot és gondoltam kipróbálom az asztalást. A Lucullus azért jó, mert elvileg nem olyan leves mint a többi fajta. Az egyik reggel  (amikor még nyár volt) megmostam, félbevágtam őket, rátettem egy sütőpapírral kibélelt tepsire és jól megsóztam őket.  Szerencsére szikrázó napsütés volt, ezért egész nap tudtak kint napozni. A tetejére én egy használaton kívüli függönyt tettem, de bérmilyen háló megteszi, a lényeg, hogy védve legyenek a legyektől és darazsaktól.



A neten talált receptek többsége azt javasolta, hogy a magot távolítsuk el, de én benne hagytam, mert így szeretem. Elvileg 2 napos napozás elég az aszaláshoz vagy ha nincs napsütés akkor kb. 10 órás szárítás a sütőben is megfelelő. Este én bevittem, és mivel éppen meleg volt a sütő betettem 1 órára oda is.

Másnap reggel megint ki a teraszra és este be. A 2. nap után ilyen állapotba kerültek.

Ami karikára volt vágva az nem lucullus fajta volt. Ezeket szerintem nem árt picit vastagabbra vágni, mert szinte alig maradt belőle valami.

Két nap szárítás után én még nem találtam megfelelőnek, és bár kint elromlott az idő, bent még nyugodtan tudott szikkadni. Így aztán egy hétig is pihentek a tepsiben.

Mivel nem lett olyan nagy mennyiség én mindet beletettem olívaolajba. Az olajban van fokhagyma, babérlevél, provence-i fűszerkeverék, de szerintem mindenki ízlés szerint variálhatja. Pár hét érlelődés után már meg is lehet kóstolni. Nagyon finom előételnek pl. a kiflikarikára csöpögtetett olívaolaj, a tetején egy kis paradicsommal.
Ha nem tesszük olajba akkor szerintem egy jól szellőző kamrában, egy papírzacskóban is eláll sokáig.
Köszi bátyus a paradicsomot, majd megyek még egy fuvarért:-D

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése