2010. május 3., hétfő

Sonkás töltött kenyér

Az eredeti receptet Jamie Oliver-től vettem, és még soha nem csalódtam benne (szerintem aki evett belőle az sem). Húsvét után azért is nagyon praktikus, mert a maradék sonkát (amiből már amúgy is eleged van) jól fel lehet használni.

Jamie receptje a kenyérre:
  • 1 kg liszt
  • kb. 6 dl langyos víz
  • 30 g élesztő, vagy 3 tasak szárított élesztő
  • 2 evőkanál cukor
  • 2 csapott evőkanál tengeri só
  • egy kis liszt a behintéshez.
Na én ennek a mennyiségnek csak a felét használom a sonkás kenyeremhez, már annyi is nagyon kiadós. Majd meglátod, hogy ez is lelóg a deszkáról és éppen hogy csak belefér a tepsibe. Annyit szoktam még variálni rajta, az egészség jegyében, hogy a liszt 1/3-a teljes kiörlésű szokott lenni.

A hozzávalókat ebben a sorrendben egy tálban vagy egy deszkán jól összegyúrom. Én általában friss élesztőt használok amit előbb langyos tejeben felfuttatok, és a tej mennyiségével csökkentem a víz mennyiségét. A kenyér tésztáját jó néhány percig dagasztom, nem könnyű munka, de megéri..


Dagasztás után hagyom kelni a tésztát minimum egy órán át, de az sem baj ha órákig pihen. Nem árt valami meleg helyen tartani.
Amíg pihen a tészta, addig összekészítem a tölteléknek valót:
  • sonka, amennyi belefér és amennyit jónak látsz (kb. 20 dkg)
  • 5 db főtt tojás
  • 5-6 koktél paradicsom
  • 10 dkg reszelt füstölt sajt
  • mozzarella vékony lapokra vágva
  • friss bazsalikom levél, de ha nincs otthon akkor jó a szárított is
  • .................és egyébként bármi ami passzol hozzá, és van kedvem beletenni.
Ha megkelt a cipó, akkor egy lisztezett deszkán ujjnyi vastagságúra kinyújtom. Kb. 20 cm széles és 80 cm hosszú tésztát kapok.


A tészta közepére halmozom a tölteléket, tetszőleges sorrendben, a tetejét meglocsolom olíva olajjal. A tészta alját ráhajtom a töltelékre, majd a másik oldalt a tetejére. Van amikor gurítani kell rajta egyett, a lényeg az, hogy egy henger formájú tésztát kapjak, amit egyből koszorú formára alakítok. Eztán jön a nagy mutatvány, az egészet át kell tenni egy tepsibe. Ehhez a ház urának kezeit is felhasználom:-)).



A kenyeret 180 fokon, kb. 35 perc alatt megsütöm. Jamie azt ajánlja, hogy ha kerti partira viszed magaddal a kenyeret, akkor úgy időzítsd, hogy induláskor vedd ki a sütőből. Mire odaérsz addigra éppen annyira hűl ki, hogy már jót lehet belőle lakmározni.

Jó étvágyat:-)

2 megjegyzés:

Heni írta...

Megint csak a "bezzegamikorMónitazasztalkörülkergettükpicikorábanhogyegyemegafőttrépát" sztori jut eszembe: akkor még szakácskönyvből készítettük a karalábélevesbe a galuskát :-)! (arra már nem emlékszem, hogy ehetőt sikerült-e alkotnunk...) És tessék, hova fejlődtél: (részben) gasztroblogot vezetsz :-)! A receptet amúgy vittem :-)!

Heni

Kelly írta...

Szerintem erre már Móni sem emlékszik, de valóban így volt:-D
A könyveket még most sem dobtam ki, a jó örek ÉKT könyv is megvan még, kicsit megsárgulva. Szerintem a galuskának már nem vennénk elő a könyvet:-)

Megjegyzés küldése