2010. június 27., vasárnap

1. nap - New York

Az éjszaka az időeltolódás miatt érdekesen telt. Híresen jó alvók vagyunk, de 4 órakkor úgy kipattant a szemünk, mint annak a rendje. Aztán ötkor is, majd óránként kb. 8 óráig.

A szállásunktól kb. 15 perc alatt el tudtunk jutni Manhattan bármelyik részére metróval.

Tipp: a tömegközlekedéshez sokféle jegyet lehet vásárolni. Ha valaki egy egész hetet tölt NY-ban akkor valószínűleg megéri a 7 napos, unlimited metrokártya. Olyan is van amivel megveszel egy egyenleget (20 vagy 45 $, ez utóbbinál nagyobb kedvezményt kapsz) és ezt az egyenleget tudod leutazni. Ha a gyaloglást részesíted előnyben akkor ez a praktikusabb. Azért is jó, mert két ember is tudja egyszerre használni. Egyébként egy utazás ára 2.25 $, ezzel bármennyit lehet menni, átszállni. Csak az a lényeg, hogy lent maradjon az ember. A metrokártyát buszon is lehet használni.

A metróról először China Town szélén szálltunk ki. Hát nem a legszebb része Manhattan-nek, az biztos. Nagyon nagy a tömeg, tele van mindenféle árussal, és szerintem a többi részhez képest koszosabb is. Innen kezdtük gyalogtúránkat a déli csücsök felé.

Reggelire betértünk egy Dunkin' Donuts-ba fánkért, flatbread-ért és egy nagy pohár jeges kávéért.

A további program így nézett ki:

Brooklyn Bridge: a közepén van egy gyalogos és kerékpáros út, az autók egy szinttel lejebb mennek. Érdemes kimenni legalább az első pillérig.

Ground Zero
: a terület körbe van kerítve, mert építkezés folyik. Közvetlen szomszédságban van a St. Paul's Chapel, illetve a templom mellett a 9/11 Memorial Preview Site.

World Financial Center - Winter Garden: Ground Zero folyó felőli oldalán van. Az épület egyik oldaláról felülről meg lehet nézni az építkezést. Egyébként az épületen belül irodák és üzletek vannak, illetve egy télikert pálmafákkal, ahol meg lehet pihenni egy kicsit a hűvösben. Remek hely koncerteknek, egyéb képzőművészeti  eseményeknek. A Winter Garden-t elhagyva egyből a parton találtuk magunkat.

Battery Park City: A World Financial Center is ennek a városrésznek a része. Nagyon kellemes sétát tettünk a Hudson folyó mentén, a fákkal övezett részen.

Battery Park: a park széléről lehet hajóra szállni a szabadság szobor felé. Iszonyú hosszú sor volt, amit mi nem vártunk ki. A parkban viszont láttunk egy jó kis előadást.

Wall Street: ez tényleg olyan mint a filmekben. Magas, komor épületek, alig süt be a nap, de egyébként magával ragadó. Ebben az utcában található a Federal Hall, előtte az esküt tevő George Washingtonnal. A vele szemben levő sarkon a New York Stock Exchange épülete van, amely körbe van kerítve és rendőrök őrzik. Az utca legvégén (már a Broadway Streeten) a Trinity Church áll.

"Charging Bull" Sculpture: a Wall Streetet jelképező bronzbika a Trinity Church-től pár sarokra, délre található.

Union Square: itt egy gitáriskolai toborzással találkoztunk. A park másik felében termelői piac volt, ahol a farmerek minden féle zöldséget, vágott virágot, tojást, házi sütiket, mézet stb. árultak. A focaccia amit megvettünk isteni volt.

Flatiron Building: érdekes, háromszög alakú épület. A könyvünk szerint 1902-ben épült és NY leghíresebb korai felhőkarcolója.

Empire State Building: egy ilyen magas épületbe érdemes bemenni, mert pazar a kilátás fentről a városra. A 86. emeletre két lifttel kellett menni. Külön be lehet még fizetni a 102. emelti kilátóba is.

Bryant Park: az Empire State Building tetejéről láttuk, hogy valami gyülekezet van ebben a parkban. Éppen  mozinézése készült a tömeg, ami elvileg minden hétfőn van. Egy talpalatnyi föld sem maradt leülni. Az utikönyv szerint már 5 órakor elkezd gyűlni a tömeg. Nagyon lazák. :)

Times Square: a Bryant Parktól a Time Square már csak pár lépés volt, de erre már igazán nem sok energiánk maradt, ezért ide még visszajövünk.

Tipp: minden épületben, üzletben, metrón nagyon erősen hűtik a levegőt, mivel kint nagyon meleg van. Gondolom éppen ezért lehet sok munkába menő, jövő dolgozó emberet hosszú ujjú ruhában látni. A kb. 20 fokos hőmérséklet sokszor jólesik az embernek, de aki fázósabb az kb. 10 perc után biztos, hogy elkezd dideregni. Nem árt magunkkal vinni egy vékony pulcsit, kardigánt vagy akár egy sálat.

Érdekes: NY-ban egész sok a zöld terület. A hatalmas felhőkarcolók között nagyon sok helyen találtunk olyan kis területeket ahol fák és padok vannak. Az emberek délidőben sokszor itt fogyasztják el az ebédjüket.