2014. december 18., csütörtök

Stollen

Három évet szemezgettem ezzel a recepttel, mire megsütöttem. Szerintem nagyon finom, a fűszer miatt karácsonyos, kicsit tömény, de csak pont annyira, hogy kellemes. Én narancs lekvárral szeretem a legjobban. Eredeti receptet az Apróséfen láttam, érdemes végignézni a fázisfotókat a formázás miatt.

Hozzávalók:
  • 500 g liszt
  • 100 g porcukor
  • 10 g vaníliás cukor
  • csipet só
  • 50 g élesztő
  • kb. 1 dl tej
  • 200 g langyos vaj
  • 1 db tojás
  • 150 g mazsola
  • 170 g aszalt gyümölcs ízlés szerint (kandírozott gyömbér, narancshéj, datolya, sárgabarack, vörös áfonya, szilva stb.)
  • 70 g mandula apróra vágva
  • 1 ek. mézeskalács fűszerkeverék
  • 1 citorm reszelt héja
  • 1 narancs reszelt héja
  • 3 ml rum (én ezt kihagytam)
  • Marcipán ha valaki úgy szereti
  • A tetejére olvasztott vaj és porcukor
A tejet felmelegítettem, tettem bele egy kanál cukrot és belemorzsoltam az élesztőt. Amíg felfutott az élesztő mindent előkészítettem. A mazsolát beáztattam langyos vízbe (és ide lehet beletenni a rumot is). A mandulát és az aszalt gyümölcsöket apróra vágtam.A lisztet elkevertem a cukorral, sóval, fűszerrel, citrom és narancshéjjal. A közepébe beletettem a tojást, majd ráöntöttem az élesztős tejet. Aztán ugyanabban az edényben gyorsan meglangyosítottam a vajat is, de nem szabad, hogy nagyon meleg legyen.

Amikor a vaj megolvadt ráöntöttem a lisztre és jól összegyúrtam. Ha véletlenül nem áll össze, akkor lehet bele tenni még tejet. A vaj miatt elég zsíros és lágy tésztát kaptam.
Kb. 10 perc gyúrás után hozzáöntöttem a mazsolát, az aszalt gyümölcsöket és a mandulát, majd megint jól átgyúrtam. Ezután 1,5 órát pihentettem.

Kelesztés után megint át kell gyúrni, ekkor már kellemesebb az állaga, nem olyan zsíros hatású. Kb. 30 cm hosszú rudat kell nyújtani belőle, akkorát, hogy a tepsibe átlósan kényelmesen elférjen. A rúd közepét vékonyabbra nyújtottam és az egyik szélét belehajtottam. A marcipán rudat szerintem ide kell tenni a mélyedésbe. A gerinc két oldalát aztán még lenyomkodtam, formáztam. Áttettem a sütőpapíros tepsibe, és még 15-20 percig kelesztettem. 
175 fokon 50 percig sütöttem.


Az enyém kicsit szétterült, legközelebb vastagabbra nyújtom. Illetve meg is pirult a teteje, de ezt alufóliával letakarva el lehet kerülni.
Ha kisült akkor még forrón le kell kenni vajjal és megszórni porcukorral.

Amikor kihűl sütőpapirostól átteszem egy tálcára, letakarom alufóliával és hűvös helyen tárolom amíg el nem fogy. Ebből az adagból lehet két kisebb kalácsot is formázni, ami ajándékként is megállja a helyét.

1 megjegyzés:

orsi írta...

kell egy kis változatosság, szerintem én is elkészítem... mindenkinek, aki sokat süt/főz, ha van odahaza használt sütőolaj, gyűjtsétek össze, és vigyétek el a kijelölt Mol töltőállomásra. jó dolog, hogy ne a lefolyóba öntsük...http://glurl.co/b-olaj

Megjegyzés küldése