2010. december 24., péntek

Karácsonyi készülődés

Karácsony előtti véghajrában néhány ötlet saját készítésű ajándékra és díszítésre. Van olyan amit még most sem késő megcsinálni.

Kandírozott narancshéj:
Először a narancsokat áztattam pár órán át (ki tudja mivel van kezelve), majd meghámoztam őket úgy hogy nagyobb cikkekbe jöjjön le a héja. Nagyjából kivágtam a fehér belsejét, de nem teljesen, mert én szeretem a kesernyés ízét. Tisztítás után felszeleteletem, egy részét vékonyabb csíkokra, a többit hagytam picit nagyobb cikkekbe. Aztán hagytam egy napot állni hideg vízben. Én vagy háromszor lecseréltem rajta a vizet, de ez nem kötelező.
Egy nap áztatás után először le kell mérni a héjat szárazon (az enyém 600 g körül volt), majd fel kell forralni 5 percig sima vízben. Én ezt a műveletet kétszer csináltam meg, mert a fellelhető internetes forrásokban találtam olyat is amiben egyszer forralták fel, de olyat is ahol négyszer. Gondoltam a köztes állapot nekem jó lesz. Forralás után egy órán keresztül főztem cukorszirupban. A szirupba a lemért narancshéj 3/4-ének megfelelő mennyiségű cukrot tettem, a víz az nagyjából 1,5-2 liter volt.
Amikor már üveges lett kiszedtem és rátettem egy rácsra lecsöpögni. A csíkokat sütőpapírral fedett tálcára tettem és megszórtam kristálycukorral. Ha süteménybe tesszük szerintem fölösleges rászórni a cukrot. A nagyobb darabokat vízfürdőben megolvasztott étcsokiba mártottam, és azt is papírra tettem. Ennek még kellett három nap mire a levegőn teljesen megszikkadt.
A narancs húsából lekvár készült.
Felhasználás: nasinak, celofánba csomagolva ajándéknak, süteménybe.



Szárított narancskarikák:
A narancsokat vékony karikára vágtam, és rátettem egy sütőpapírral bélelt tepsibe. Egy tepsibe kb. 4 db narancs fér bele. A karikákat jó szorosan kell rakni, mert összezsugorodnak. Mielőtt betettem a sütőbe megszórtam mindegyiket arany színű glitterrel, majd a 80 fokos légkeveréses sütőbe tettem 2 órára. Szerintem nem szabad melegebb sütőbe tenni, mert a vékonyabb szeletek héja könnyen megég. Az első órában a sütőben nagyon nagy pára lesz, nem kell tőle megijedni. Két óra után kivettem, és megfordítva áttettem egy száraz sütőpapíros tálcára, mert ami alatta volt az nagyon nedves volt. Megszórtam a másik oldalát is glitterrel és még hagytam száradni pár napot a sütőben, vagy ahol éppen hely volt. 
Felhasználás: dísznek a karácsonyfára rafia szalaggal felkötve, vagy díszítésnek csomagoláshoz használva.


Sós pirított mandula:
Fél kiló mandulát beletettem forrásban lévő vízbe, és kb. 5 percig forraltam. Amikor már látszott, hogy "bő" a mandula héja akkor leszűrtem, és kicsit hűtöttem. Ezután a héját nagyon könnyen le tudtam szedni, csak ki kellett  nyomni a mandulaszemet belőle. A megtisztított mandulát egy szűrőben megmostam, majd átöntöttem egy tálba Kb. 2 dl vízből (amit feltettem forralni) és 4 kávéskanál cukorból készítettem egy szirupot. De csak éppen addig melegítettem a vizet amíg a cukor elolvadt benne. Ezt a szirupot ráöntöttem a mandulára és hagytam benne állni 2 percet. Aztán leöntöttem a szirupot és a mandulát beleöntöttem egy vajjal vékonyan kikent tepsibe. Ezt jól megszórtam sóval, úgy hogy mindenhol érje a mandulát. 150 fokos sütőben kb. egy óra alatt sül szép aranybarnára. Fél óra után meg kell kicsit kavarni, mozgatni, különben leragad.
Felhasználás: vendégvárónak, nasinak, kis celofán zacskóba csomagolva ajándéknak.


Köszönöm a segítséget Bettinek és kedves barátunknak, Pistának aki a mandulához adta a tippeket.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése