2010. október 21., csütörtök

Kuglóf

Már jó pár napja megszűnt a nagy káosz, majdnem minden visszakerült a helyére. És persze csodálatosan szép magnólia, pisztácia zöld (étkező és kandalló fala) és forrócsokoládé barna színű (kandalló) falakat kaptunk, nem kis tervezgetést követően.

És ha már minden a helyén van akkor folytatódhat a sütögetés egy jó kis reggelire való kakaós kuglóffal. A receptet a desszert.eu honlapjáról lestem. Érdemes ott körülnézni, mert jól használható, és nagyon finom  receptjeik vannak.
Egy kuglóf formába az alábbi hozzávalókból készült a kuglóf:
  • 500 g liszt
  • 22 g élesztő
  • 1 db tojás sárgája
  • 10 g vaníliás cukor
  • 80 g porcukor
  • 60 g olvasztott vaj
  • 280 ml langyos tej
  • 20 g mazsola
  • 10 g kakaópor (nem cukrozott)
  • 1 csipet só
Kb. 1 dl langyos tejben az élesztőt felfuttatom, közben a porcukrot, vaníliás cukrot, a maradék tejet, olvasztott vajat, tojássárgáját egy tálban jól összekeverem.


Kimérem a lisztet egy másik nagyobb edénybe, amibe még beleteszem a sót és a reszelt citromhéjat. Amikor az élesztő felfutott, beleöntöm a lisztes keverékbe, a tejes-tojásos masszával együtt. Aztán ezt jól összegyúrom, és legalább öt percig dagasztom. Amikor elkészült kétfelé vágom és az egyik felébe mazsolát gyúrok, a másikba pedig kakaóport.


Ez utóbbi művelet nem olyan egyszerű. Szerintem hatékonyabban bele lehet gyúrni a kakaóport, ha már az elején belekeverjük a lisztbe, legközelebb biztos, hogy így fogom csinálni. Viszont ebben az esetben külön kell gyúrni a kétféle tésztát, amihez a hozzávalókat is meg kell felezni.
Ezután a tésztát legalább egy órán át pihentetni kell, amíg duplájára nem kel. Amíg kel a tészta addig a kuglóf formát jól kivajazom és kilisztezem. 
Amikor megkelt a tészta két rudat csinálok belőle és összecsavarom.



Ezt szépen beleteszem a formába, majd megint kelesztem a tésztát egy órán át.


A kész tésztát 200 fokos előmelegített sütőbe teszem. 15 percnél leveszem a hőfokot 180 fokra. Összesen kb. 35 perc alatt sül meg.



Amikor megsült a kuglóf, formával együtt megfordítom és így hagyom kihűlni. Ha jól ki van vajazva, lisztezve a forma akkor könnyen ki lehet rázni a kuglófot.
Porcukorral meghintve, vagy vajjal, lekvárral megkenve is nagyon finom.



2 megjegyzés:

Heni írta...

Mmm, fincsinek néz ki! Anno, cukrászvizsgán én pont kuglófot sütöttem :-)! De emlékeim szerint mi suliban kevert kuglófot tanultunk sütni, nem a kelt változatot.

Kelly írta...

Eddig én is csak a kevertet próbáltam, annak szerintem morzsalékosabb az állaga.
Nekem a Rákóczi túróst sikerült megnyernem annó, hát az nem volt valami sikeres:-(

Megjegyzés küldése